KØB YOGAUDSTYR HER / HURTIG LEVERING / FRI FRAGT VED KØB OVER 499 KR / PERSONLIG KONTAKT
0

Din kurv er tom

Optakt CYF16: Sisse Jensen Dall underviser på Copehagen Yogafestival

Hvilke yogaformer underviser du i og kan du fortælle om din kærlighed til dem og hvorfor?

Jeg er en søger, og kan lide og eksperimentere. Jeg har prøvet kundalini, jivamukti, bikram yoga, hot, sivananda, yin, restorativ m.m. og har selv undervist i vinyasa og hatha. Sidste år hørte jeg for første gang om noget der hed Bowspring og var på Barbados for at studere det i en måned. For mig, som elsker at finde ud af hvad der helt præcist sker i kroppen rent anatomisk og fysiologisk når man bevæger sig, gav Bowspring utroligt meget mening. Endnu mere mening giver det, fordi jeg arbejder med sportsfolk og hvordan de kan bevæge sig mere optimalt og forebygge skader. Desuden har jeg oplevet t mange sportsudøvere har fortalt mig, at de med Bowspring ikke føler at yoga er ’totur’ for deres stive lemmer og at de føler at de kan være med.


Hvad kan man som deltager på Copenhagen Yoga Festival forventer at opleve ved at komme til din klasse ?

Mine klasser er for sportsudøvere som vil bruge yoga i forbindelse med deres sport. Jeg elsker at gå ind i ’hvorfor’. Hvorfor, er en vis form for bevægelse god i forhold til sporten, hvad sker der og det aller vigtigste; hvordan kan jeg bruge dette i min hverdag. Den ene klasse er kun 45 min. Så det er en smagsprøve og man kan forvente at det først vil føles mærkeligt i kroppen og sindet fordi vi går ind og piller ved automatiske indgroede mønstre, som ikke nødvendigvis tjener os. Vi vil bevæge kroppen på en meget anderledes måde, så i begyndelsen vil det sikkert føles vildt hårdt, men når man lærer at engagere hele kroppen og bruge den som et system, vil det blive en anstrengelsesløs måde at bevæge sig på.

Læs flere interviews fra Copenhagen Yoga Festival her


Hvor henter du inspiration til din undervisning? Og hvad arbejder du med for tiden?

Jeg henter inspiration fra min egen træning og hverdag. Hvad føles godt og hvordan kan jeg hjælpe mig selv med at heale skader (derfor kan det professionelt være fedt at få en skade ;))? Hvordan kan jeg bevæge mig mere optimalt når jeg cykler, går, står, løfter børn etc.? Hvad har man lyst til, når man lige har løbet meget langt eller trænet hårdt (nok ikke hård vinyasa ;)). Jeg tror man bliver nødt til at føle hvordan det er på egen krop, når man skal underviser dem som bruger kroppen rigtig meget. Kort og godt hvordan bliver min hverdag mere optimal. Jeg henter også inspiration fra de sportsfolk jeg underviser. De har brug for ufatteligt forskellige ting, afhængigt af hvor de er i deres træningscyklus, dagsform osv. De skal nok fortælle mig hvis det ikke passer med det vi laver.
Jeg henter selvfølgelig vildt meget inspiration fra mine Bowspringlærere Desi Springer, John Friend og Christy Purnett og fra en masse andre steder som egentlig ikke har med yoga og gøre.

Fortæl om din vej til yoga’en i dit liv. Hvordan fandt du den? Eller fandt den dig?

Gik til en yogaklasse i et fitnesscenter tilbage i 2000. Det var fedt. Jeg var vildt med mind/body komponenten, som var noget andet end bare træning.

Hvordan tager du yoga med uden for måtten? Hvordan viser det sig i dit liv?

Bowspring har revolutioneret min praksis. Jeg vil snarere kalde det en model for kropsholdning eller ’movement medicin’ snarere end yoga. Og hvad er yoga egentlig? Det er en lang diskussion, men for mig er mind/body komponenten det vigtigste og det gennemsyrer mit liv. Jeg er alenemor, og finder en masse styrke i at starte dagen med 15 min. bevægelse/Bowspring, 15 min meditation og taknemmelighedspraksis. Så er jeg godt rustet til dagen. Jeg bevæger mig gennem dagen så vidt muligt efter Bowspring-principperne og leger med at få dem ind i forskellige dagligdagssituatioener. Herudover praktiserer jeg så ofte jeg husker det selvansvar, mindfulness og medfølelse – tre af grundstenene i Sridaiva-filosofen, som er Bowsprings filosofiske del. Jeg tager så vidt muligt valg som er gode for mig, mine medmennesker og omverden. F.eks. Jeg går meget op i mad, hvordan den produceres og om mit valg i supermarkedet påvirker mig, mine medmennesker og planteten godt eller dårligt.

Køb lækre Run and Relax tights her - Yogalove.dk

Hvad er dit næste stop med yoga i dit liv? Den næste drejning/retning?

Jeg vil gerne skrive en bog til, om at der er ved at opstå et paradigmeskift i forhold til hvordan vi ser på træning og mad. Jeg er ved at tage en uddannnelse i Integretive health coaching fordi vi ikke kun får næring fra bevægelse, men også relationer, karriere og selvfølgelig også kost/mad. For mig hænger det hele sammen, og det fantastisk at kunne kigge på et menneske alle de aspekter af personens liv og derfor vil jeg også komme til at tilbyde forløb hvor både ernæring og bevægelse er det centrale. Mad og kost har altid betydet utroligt meget for mig, og jeg indser mere og mere hvordan vores valg i forhold til kost kan være gift eller medicin og hvordan den påvirker individet, men også hele planeten. Jeg kunne også godt tænke mig at få lidt mere balance ind i mit liv. Det lyder skørt, men jeg var i Forsvaret længe, og jeg savner at engagere mig i verdens brændpunkter igen. Min drøm er at kunne kombinere min undervisning og skrivning på min blog ’Daily Paradigma’ og bog herhjemme, med at igen at engagere mig i den verden, som ser meget anderledes ud end Danmark. Ved ikke om det giver mening?

Hvorfor synes du, man skal begynde at gå til yoga?

Ofte hører jeg sportsudøvere og/eller specielt mænd sige, at de ikke kan dyrke yoga fordi de er for stive. Det er jo helt vildt. Hvis man er så stiv, at man ikke mener at ens krop fungerer som den skal, så skal man se at komme i gang. For at kunne blive gammel på en værdig måde, for ikke at få skader, for at få det bedre med sig selv og andre. Man behøver ikke starte med noget voldsomt, og er man selvbevidst man kan tage klasser online på f.eks. yogavivo.

Hvis du skulle komme med ét godt råd til det moderne menneske, baseret på din viden/erfaring med yoga hvad skulle det så være?

Tag 5 dybe vejrtrækninger om dagen, og udtryk taknemmelighed for mindst 3 ting hver dag! Og sig tak for maden du får mulighed for at spise!

Oplev Sisse Jensen Dall på Copenhagen Yoga Festival

Yoga for athletes
Sharing Space
Lørdag 14:30 – 15:15