KØB YOGAUDSTYR HER - Hurtig LEVERING - FRI FRAGT VED KØB OVER 499 KR - PERSONLIG KONTAKT
Indkøbskurv 0 kr 0

Din indkøbskurv er tom.

Whooshhhhh......

Whooshhhhh.....
er lyden af sommer, når båden danser hen over havets overflade. Når den kølige sommervind kærtegner huden. Når sommerregnen får skovbundens duft til at eksplodere, og får os til at glemme hverdagens trivialiteter for et
øjeblik.

Sommeren symboliserer frihed, ferie, farver og fest....
blandt meget andet!

Vi har ofte urealistisk store forventninger til den danske sommer, så risikoen for at blive skuffet, ligger snublende nær. Vejret er ustadigt og de planer man lagde i vinterens
mørke, udvikler sig måske ganske anderledes og uventet.
Bare tænk på alle de glade studenter, der i øjeblikket kører gaderne tynde. En helt vidunderlig følelse af at have overstået mange måneders eksamensslid, ses tydeligt i deres lettere svømmende øjne, men glæden blander sig ofte med en vemodighed over at skulle sige farvel til kammeraterne, og de mange svære valg, der skal træffes, når sommeren er slut.

Eller ferien med hele den “pukkelryggede famile” i et lidt for snævert sommerhus i 7 regnfulde dage! Du elsker dem alle, men følelsen af irritation og klaustrofobi sniger sig langsomt ind på 3. dagen. Det betyder ikke at din kærlighed til familien er væk, men blot at vi rummer modsatrettede følelser, og forstår vi det, bliver alting nemmere at forholde sig til.

Prøv at tænke på det mest lykkelige øjeblik i dit liv. Kan du påstå, at du var 100% lykkelig? Måske sneg der sig en tanke ind om altings forgængelighed?
Sådan er vores verden - et mix af modsatrettede følelser. Livet består af op- og nedture og alt det nemmere at forholde sig til.
Prøv at tænke på det mest lykkelige øjeblik i dit liv. Kan du påstå, at du var 100% lykkelig? Måske sneg der sig en tanke ind om altings forgængelighed?

Sådan er vores verden - et mix af modsatrettede følelser. Livet består af op- og nedture og alt det midtimellem. Præcis som et EKG apparat, der måler hjertets rytme. Det bevæger sig op, ned, hen og op, ned igen. Var der kun en lige streg.... ja, så var der intet liv!

De smukkeste farver findes ved at blande primær og sekundær farverne med hinanden. Det giver en uendelig palet af nuancer. På samme måde kan vi udtrykke vores følelsesregister. En farve lyser smukkest op ved siden af sin komplementærfarve. Når jeg oplever en følelse af foragt, frygt, glæde eller sorg, ved jeg instinktivt, at den ikke kan stå alene. Jeg kan blive forskrækket over mig selv og mine tanker, men forsøger at se det i en større sammenhæng.

At beskue livet unuanceret og rigidt, er at snyde sig selv for indsigt og selvforståelse.
Jeg vedlægger et lille Kundalini Yoga set, som er eminent til at styrke nervesystemet og vores hormonelle balance. To faktorer som regulerer vores respons til omverdenen. Lad den være din ferie/sommerpraksis.

Den kræver ingen hjælpemidler og kan udføres ved stranden, i skoven eller på tæppet i sommerhuset. Du kan halvere tiden, men så skal du gøre det konsekvent i alle øvelserne.

God fornøjelse og god sommer

Ulla Upma Kaur Steen

Kundalini yoga set for nervesystemet og hormonel balance
Yoga set der reducerer stress, og forbereder sindet og kroppen til effektivt og sundt at respondere på forandringer.

1. Sid i skrædderstilling (Easy pose) med armene strakt ud parallelt med gulvet. Håndfladerne kigger op i loftet. Bevæg din langefinger (Saturn finger) hurtigt op og ned. Kraftfuldt åndedræt - indånd når du løfter fingeren og udånd når du sænker den. Fortsæt rytmisk og koordiner med åndedrættet i 7 minutter. Denne øvelse stimuler hypothalamus og hypofysen, således det parasympatiske og sympatiske nervesystem balanceres.

2. Bliv siddende i skrædderstilling. Stræk armene ud foran dig parallelt med gulvet. Læg venstre hånd over den højre og flet fingrene. Håndfladerne vender nedad. Hurtigt svinger du armene fra side til side, mens du bevæger hoved og hals i den samme retning som armene. Hold albuerne strakt. Fortsæt denne praksis med et kraftfuldt åndedræt i 5 minutter. Øvelsen smidiggør kroppen. Den styrker ligeledes brystmusklen og stimulerer lymfekirtlerne.

3. Sid i skrædderstilling. Stræk armene frem foran dig, parallelt med gulvet. Knyt hænderne med tommeltotten indeni hånden. Lad tommeltottens bløde øverste del hvile ved roden af lillefingeren.Hold arme og hænder strakt. Løft den den venstre arm op og lad den højre glide ned. Fortsæt med at løfte og sænke armene kraftfuldt samtidig med at du koordinerer åndedrættet med øvelsen i 8 minutter. Denne øvelse stimulerer Skjoldbruskkirtlen og regulerer vægten.

4. Sid i Sommerfugle stillingen (Butterfly Pose). Pres fodsålerne sammen. Træk fødderne ind mod lysken og hold knæene så tæt til gulvet som muligt. Flet fingrene og læg hænderne i skødet. Indånd og løft armene op over hovedet, mens du simultant trækker knæene op mod kroppens midterlinje. Udånd og sænk knæ og arme ned til startpositionen. Fortsæt rytmisk, koordinerende bevægelsen med kraftfuldt åndedræt i 8 minutter. Denne øvelse balancerer prana og asana og styrker Manipura (navlepunktet)

©The Teachings of Yogi Bhajan

[Published in Aquarian Times, Spring 2001]