KØB YOGAUDSTYR HER / HURTIG LEVERING / FRI FRAGT VED KØB OVER 499 KR / PERSONLIG KONTAKT
0

Din kurv er tom

Interview med Signe Budolf

Hvilke yogaformer underviser du i ?

Jeg underviser i Bowspring.

Hvorfor netop dem?

Da jeg mødte bowspring var det en helt ny forståelse af kroppen og praksis. At lære bowspring var for mig en måde jeg kunne tage min egen praksis og min undervisning videre. Det fantastiske ved bowspring er at metoden arbejder med netop de ubalancer som moderne mennesker typisk har.

Metoden er meget terapeutisk og helbredende for almindelige skavanker som rygsmerter, knæproblemer, skulder -nakkesmerter mm. Samtidigt er det sjovt og udfordrende på en skøn måde. Det føltes utroligt godt i min krop fra starten, det var fornemmelsen i min egen krop som gjorde at jeg valgte at gå den vej.

Bowspring kan undervises som en yogaklasse, eller metoden kan bruges terapeutisk på enesessions ifht. smerter, sport, eller genoptræning. Med bowspring holdes kroppen åben og fri, hvilket hjælper os til at føle os på samme måde. For deprimerede er bowspring opløftende. For stressede hjælper metoden med at holde et beroligende fokus i kroppen, mennesker med angst kan arbejde med at stå åbne og frie, med det der er. Den åbne kropsholdning styrker os i at stå åbne og sårbare, som vi er, uden at prøve at være noget andet end det vi er.

Hvad arbejder du med for tiden?

Jeg arbejder meget med mine fødder. At genskabe min fodbue under metatarsalerne. Og så arbejder jeg med at lade min krop åbne sig indefra, at lade min hals og mave stå åbne og frie. De sidste par år har jeg arbejdet med at lære bowspring metoden og samtidigt bygge min virksomhed op. Lige nu nyder jeg bare at undervise mine klasser, enesessions og min egen praksis.

 

 

Hvor henter du inspiration til din undervisning?

Jeg er lige blevet færdig med et mentorforløb med Christy Punnett fra Barbados. Mentorforløbet var en grundig indføring i bowspring metoden, og jeg henter inspiration i hovedtemaerne Radiant Heart/Channel, Wings, Roots, Apple-cores og Crown-coil. Hvert tema repræsenterer fordybelse i den fysiske krops funktion og samtidigt det metafysiske, hvordan vi som mennesker kan leve med åbent hjerte og brede vingerne ud, imens rødderne rækker i jorden og panden er løftet.

Min inspiration kommer ofte fra dyr, f.eks katte eller firben, som er væsentligt mere atletiske end mennesker. I den her uge har jeg kigget meget på et billede af atleten Usain Bolt. Den måde hans krop er udfoldet og ikke trukket sammen, er nok det der gør at han kan løbe solen sort. Usain Bolt har en lang mave og hans diaphragma er bred. Der er mange som træner for at se atletiske ud, men de trækker kroppen sammen på en måde som gør at de ikke kan bevæge sig optimalt.

Jeg er meget inspireret af det naturlige, det oprindelige, det atletiske og det sunde.

Fortæl om din vej til yoga i dit liv. Hvordan fandt du den?

Jeg er oprindeligt uddannet sygeplejerske og jeg kunne egentligt godt li det arbejde. Men en dag begyndte jeg at tænke på at jeg blev ældre. Der er ikke noget galt i at blive ældre, men så ville jeg også gerne samtidigt blive klogere, og det følte jeg ikke at jeg blev.

Der måtte ske noget. Efter flere omveje begyndte jeg at undersøge yogalæreruddannelser. Jeg fandt den rette da jeg mødte Soham Johansen på en klasse i Hamsa. Efter yogauddannelsen fik jeg arbejde i Hamsa Yoga Studio i Aarhus. Jeg underviste vinyasa og blid hatha i Hamsa, indtil en dag hvor Soham kom hjem fra Barbados og havde prøvet noget helt nyt, som var bowspring. Der fik jeg fat i en flig, og så hev jeg ind og det blev min vej. Det er som om at jeg ved at gå yoga-vejen, er blevet til den jeg er. Ikke den jeg troede jeg skulle være, eller den som andre troede at jeg var, men den jeg er.

Det vigtigste var ikke at blive klogere, men at blive til den jeg er. At lande i kroppen og opdage at jeg er et stykke natur, lige som min hund, mine børn og alt levende.

Hvordan tager du yoga med uden for måtten - hvordan viser det sig i dit liv?

Bowspring er med mig i hverdagen når jeg cykler, går, står, sidder eller tømmer opvaskemaskinen. I alle de dagligdags ting kan jeg være opmærksom på at jeg bevæger mig på en måde som er sund og opbyggende for min krop.

Bowspring er også med mig i alle valg som jeg tager og i al min væren. Jeg har lært at have tillid til verden og mig selv. Det har jeg lært af at stå ved min forelskelse i den her praksis, selvom de fleste elever og andre lærere synes at det var tosset i starten. Her måtte jeg stole på min egen intuition og stå ved mig selv. Arbejdet med at lade kroppen stå åben og fri, har lært mig at være mere tillidsfuld og modig. Bowspring er en mindful praksis, som træner evnen til at holde et roligt fokus, det kan jeg også godt mærke at jeg er blevet bedre til.

Hvad tror du, det næste stop med yoga er i dit liv?

Jeg lærer rigtigt meget af de enesessions jeg har for tiden. Her bliver det tydeligere for mig hvad der sker i mine elevers kroppe, når de har smerter eller andre problemer. Næste stop kan blive mere bowspring terapeutik og mindfulness. Jeg er meget optaget af hvordan bowspring kan hjælpe os til at undgå vildfarelser, fordi vi gennem praksis styrker vores krops-sinds forbindelse. Der er i virkeligheden ikke mange beslutninger som vi kan tænke os til, men det tror vi, og så farer vi vild.

Jeg tænkte f. eks. at det ville være svært at undervise bowspring, fordi det var for mærkeligt, men mit hjerte ville det. Det engelske ord "courage" stammer fra de latinske "cor" hjerte. Mit næste stop er at blive ved med at følge mit hjerte og vise andre at de kan gøre det samme.

Hvorfor synes du, man skal begynde at gå til yoga?

Din fritid er dyrebar, så brug den på noget du virkeligt kan li. Livet er for kort til andet. Gør kun det du nyder og glæder dig til! Yoga eller bowspring kan hjælpe dig med at træffe gode valg i dit liv, fordi du styrker forbindelsen til din krop og dit hjerte.

Hvis du skulle komme med ét godt råd til det moderne menneske, baseret på din viden om og erfaring med yoga - hvad skulle det så være?

Smerter er et tegn på at det du gør ikke er godt for din krop og så skal du stoppe. Du kan komme i super form med en praksis som ikke gør dig øm i kroppen, hvis du har brugt din krop rigtigt undervejs.

Fortæl din lærer hvis du har haft problemer efter klassen, så han eller hun kan være opmærksom på at noget måske ikke er blevet instrueret tydeligt nok, og at du derfor ikke kom helt rigtigt ind i praksis. Det er godt og lærerigt for læreren at vide. En anden ting; Hvis du tør investere og lære noget nyt, så kan en helt ny verden åbne sig for dig. Din lærer er der der netop for at lære dig noget, ikke kun for at guide dig igennem en sekvens. Du har muligheden for at opdage en masse om dig selv, din krop og dit sind, hvis du vil.

Mit råd til alle er; Kom ud i naturen og eller lad naturen komme til dig. For du er selv natur og ikke en robot. Naturen hjælper dig til opdage hvem du selv er. Naturen er skoven, stranden, din hund, din kat, dit barn.

Min hund elsker mig ikke, han ER kærlighed, hele hans krop dirrer og logrer, af det som er ham. Bowspring eller yoga kan også være en måde hvorpå du forbinder dig med din krop og din egen natur.