KØB YOGAUDSTYR HER / HURTIG LEVERING / FRI FRAGT VED KØB OVER 499 KR / PERSONLIG KONTAKT
0

Din kurv er tom

Anmeldelse af ”Yin Yoga – Stræk dig til velvære, vol. 2”

”Yin Yoga" – Stræk dig til velvære, vol. 2” af Yvonne Hansen

Af Vivi Lund Jacobsen

Om du er ny i yin yogaens verden, øvet eller underviser, er der en stor sandsynlighed for, du vil få et udbytte af Yvonne Hansens nye bog ”Yin Yoga – Stræk dig til velvære, vol. 2”.

Det er en bog med en næsten ligelig tyngde af illustrationer og tekst.

Det er derfor en yogabog, hvor læseren bliver taget i hånden og guidet – også visuelt – gennem alle dens stillinger med dertilhørende variationer. Det er en kunst ikke at gøre yogabøger for teksttunge i gennemgangen af yogastillingerne, men Yvonne Hansen lykkes her.

Yin Yoga Sæt i gang!

Inden de stillingsillustrerede sider er det muligt at bruge tid på fordybelse i de indledende afsnit, hvor den uindviede kan stifte teoretisk bekendtskab med blandt andet bindevævet og meridianbanerne, som er fundamentet for yin yogaen, samt filosofien bag denne yogaform.

Det er god viden, men hvis du bare gerne vil i gang, kan du faktisk komme det ved blot at læse dobbeltsiden kaldet ”Yin Yoga-principperne”.

Her gennemgår Yvonne Hansen det primære, som en yin yogalærer vil sikre sig, at en nybegynder ved. Du får det kort og fint beskrevet – og du er klar til at forsøge dig i praksis.

Men du bliver sikkert nysgerrig efter at vide mere om dét, der er bag den skønne mentale og fysiske effekt, du føler efter din praksis.

Her kan du jo så med yin yogaroen i hovedet vende tilbage til disse afsnit og fordybe og koncentrere dig – alle nogle mentale egenskaber, du sikkert hurtigt fornemmer yin yogaen forærer dig. Denne opbygning gør bogen meget let tilgængelig og brugbar.

Undervejs i sin praktiske del bringer bogen både klassiske yin yogastillinger, nye variationer af disse samt nyere yin yogastillinger i spil. Det er inspirerende og forfriskende.

Bogens svaghed må være, at den fremstår mangelfuld i sine referencer.

Citater og teoretiske fakta er ikke dokumenteret med tydelig kildereference. Det er ærgerligt. Bogen vækker flere steder med sin spændende tekst min nysgerrighed for at vide mere om en konkrete detalje, men det er ikke muligt for mig at vide, hvor jeg da skal lede.

På samme måde rammer teksten ikke altid helt ind i min personlige forforståelse for yin yogaen, og enkelte steder føler jeg, at nuancer af min egen yin yogauddannelse ikke er enig med Yvonne Hansens pointer.

Jeg er altid åben for nye vinkler og vil gerne vide mere om de underbyggende kilder disse steder. Men det er ikke muligt for mig at finde ud af hvilke, der ligger bag Yvonne Hansens konklusioner.

Bagerst i bogen findes dog en liste med en opremsning af titler og forfatternavne over anvendt litteratur m.m., men jeg savner mere konkrete kildehenvisninger undervejs, som eksempelvis referencesystemet Mendeley ville have gjort udemærket.

Dine udfordringer – din praksis

Bogen ligger hele vejen igennem vægt på, at du konstant udfører DIN praksis i forhold til, hvad din krop kan og vil være med til. Der er noget af det fineste og vigtigste ved yin yogaen, men desværre har jeg set andre bøger, der glemmer gentagelserne af denne reminder. Så der er helt klart point til Yvonne Hansen for at huske dette.

Hvis du har en særlig fysisk eller energiterapeutisk udfordring, kan du også med fordel lade dig inspirere af de fine sekvenser, Yvonne Hansen har samlet til slut i bogen.

Her kan du eksempelvis finde forslag til et program med det anatomiske fokus ”nakke og skuldre” eller meridianparret ”lunge og tyktarm”. Du ser hvilke stillinger, hun anbefaler, og du kan herefter forme dem med de variationer, som passer bedst til netop din krop.

Bogen samler med dette kapitel op på nogle af mine første ord; her findes en bog med en praksisorienteret tilgang, der er til at gå til.