Nyt på Bloggen
  • interview med Janni Daugaard

    Oplev Janni på Copenhagen Yoga Festival SharingSpace scenen fortælle om Yoga & Myter kl 13.30 

    Hvilke yogaformer underviser du i og kan du fortælle om din kærlighed til dem og hvorfor?

    Min undervisning spænder egentlig ret bredt. Jeg underviser både sveddryppende vinyasa-klasser med en masse bevægelse, nørdede tekniske hatha-klasser og blide yoga-klasser, der lægger op til restitution. Tilsammen giver det en balanceret praksis. Og netop dette aspekt i en yogapraksis er noget, der optager mig meget. Hvordan kan vi inkludere både det fysiske aspekt og det mere mentale aspekt af vores praksis? Og hvis vi folder det endnu et lag ud, hvilken kontekst befinder vi os så i uden for yogamåtten, og hvordan påvirker det vores praksis på yogamåtten? Er vi stressede og udkørte? Er vi fyldt med energi og overskud? Er der forskel på hvordan vores energiniveau er om morgenen, om aftenen, om sommeren eller om vinteren? At folde begrebet balance ud på den måde, så der ikke altid er ét korrekt svar eller én korrekt måde at praktisere på synes jeg er befriende. Og jeg oplever, at det inviterer både mig selv og mine elever til at forholde sig mere til nuet frem for at skulle passe ind i en kasse.

    Hvor henter du inspiration til din undervisning? Og hvad arbejder du med for tiden?
    Jeg henter inspiration flere forskellige steder. Dels har jeg et ret fedt yogabibliotek derhjemme. Dernæst tager jeg klasser online med udvalgte yogalærere. Nogle gange om året tager jeg på workshops eller seminarer for at holde min viden opdateret. Og så er der naturligvis min egen praksis. Jeg arbejder ret meget med ayurveda i øjeblikket og har eksperimenteret med en ayurvedisk praksis i min egen hverdag gennem de sidste par år. Min egenpraksis består ikke nødvendigvis af yogastillinger. Det kan ligeså godt være at drikke varm mælk inden sengetid og mærke om det indvirker på min søvn? Men det kan også være et studie i sammenhængen mellem levet liv og den fysiske praksis, der foregår på yogamåtten. Hvordan agerer vi i verden efter at have lavet en muskulær praksis i forhold til, hvis vi har lavet en blid restorativ praksis osv.

    Fortæl om din vej til yoga’en i dit liv. Hvordan fandt du den? Eller fandt den dig?

    Da jeg gik på efterskole i 10. klasse i Strib skulle alle elever gå til en aktivitet udenfor skolen, for at blive integreret i lokalsamfundet. Jeg var bange for bolde og havde ikke lyst til volley, fodbold eller håndbold som de andre. Jeg spillede lidt badminton, men jeg tog det på ingen måde seriøst. Samtidig var jeg i gang med at skrive en skoleopgave med en veninde, og af en eller anden grund havde vi valgt at skrive om Tai Chi. På biblioteket var der måske to bøger om emnet, men lige ved siden af stod en hel hylde med litteratur omkring yoga, og vi fik lov til at skifte emne. Som en del af vores research interviewede vi en lokal yogalærer, en ældre dame med hvidt hår. Vi var også med til en prøvetime i yoga på den lokale skole. Jeg var solgt fra første klasse. Dette univers, denne kvinde, stillingerne, vejrtrækningsøvelserne og afspændingen til sidst. Det var magisk! Jeg stoppede til badminton og fik i stedet lov at gå til yoga hver tirsdag aften. Der startede det! Senere fik jeg Politikens Yogabog og lavede forskellige stillinger derhjemme. Hvis jeg havde ondt i maven, ondt i halsen, havde eksamens-uro osv. kunne jeg læse mig frem til hvilke stillinger, der var gode til min aktuelle tilstand. I 2005-6 boede jeg på New Zealand i 9 måneder, hvor jeg dyrkede rigtig meget yoga og pilates. I 2009 begyndte jeg at undervise i et fitnesscenter i Horsens efter at have taget et weekendkursus. I 2011 tog jeg både en coachuddannelse og min 200 timers grunduddannelse i yoga. Fra 1. januar 2015 gik jeg 100% selvstændig som yogalærer. Så tingene har fulgt en naturlig udviklingskurve for mig.

    Hvordan tager du yoga med uden for måtten? Hvordan viser det sig i dit liv?

    Jeg har været lidt inde på det. De senere år har jeg eksperimenteret med en ayurvedisk praksis. Ayurveda er yogaens søster videnskab. Hvis jeg er stresset ved jeg, at jeg kan finde noget ro ved at gøre en groundende rolig yogapraksis. Men det favner også udenfor yogamåtten. Faktisk handler det ret meget om at forebygge frem for at symptombehandle. Jeg kan godt have en tendens til at være småsyg eller brænde ud om vinteren, men ved at gå ind i en ayurvedisk praksis, hvor det for mig først og fremmest har handlet om at holde mig varm og ikke tørre helt ud i kulden, så har jeg faktisk holdt mig sygdomsfri. Jeg undgik influenza fuldstændigt sidste vinter! Midlet var blid yoga, varm mad, varmt vand, jeg smurte mig ind i kropsolier både tidligt og sent, jeg tog dampbade for mine luftveje hver morgen, og jeg drak varm mælk med varmende krydderier hver aften. Men vigtigst af alt forsøgte jeg at skabe nogle rutiner, så jeg stod op og gik i seng nogenlunde samtidig. Jeg søgte at gøre de samme ting hver morgen og de samme ting hver aften. Jeg grinede sgu ret meget af mig selv undervejs, for det kunne af og til virke helt vildt fjollet at gøre de ting. Men det virkede!

    På den måde bliver yoga en livsstil frem for, at det udelukkende bliver en praksis af fysiske stillinger, der bliver gjort på en gummimåtte. Hvis jeg havner i travle perioder (for det gør jeg af og til), så ved jeg, hvordan jeg kan holde balancen via min daglige praksis frem for at brænde ud. Jeg er blevet mere bevidst om mine egne grænser og om at gøre noget, inden det går galt.

    Hvad er dit næste stop med yoga i dit liv? Den næste drejning/retning?

    Jeg håber på at blive i en form for naturligt flow, hvor jeg er i balance. Jeg vil rigtig gerne fortsætte med at studere ayurveda og formidle yoga som en helhedspraksis. Jeg har studeret med en masse forskellige lærere siden 2011, og har derved mødt mange forskellige tilgange til yogaen. Jeg er nu et sted, hvor jeg ønsker at fordybe mig i den balancerede praksis og ayurvedaen, og folde det ud i mit virke som yogalærer. Så jeg forventer ikke de store udsving eller drejninger, tværtimod.

    Hvilken effekt har yoga haft på dit liv?

    En ret stor effekt. Det er næsten som om at min egen yogapraksis er blevet en slags temperaturmåler, hvor jeg lige tjekker ind og mærker efter hvordan jeg egentlig har det fysisk og mentalt. Og så kan jeg trykke på nogle forskellige knapper via min praksis, for at holde kursen. Jeg led rigtig meget af dårligt selvværd, da jeg var yngre, jeg har været igennem en spiseforstyrrelse, der udviklede sig til stress og depression, fordi jeg ikke passede på mig selv. Hver gang jeg havde det dårligt, så knoklede jeg videre, beskæftigede mig med et eller andet, der kunne overdøve de signaler min krop og min hjerne sendte til mig. Når jeg har en yoga-praksis hvad enten det er fysiske stillinger, ayurvedisk livsstil eller min faste meditationspraksis, så er det en måde at lytte til mig selv på og blive venner med de dele af mig selv, jeg undertrykte i mange år. Det ”spøjse” er, at jeg startede til yoga inden jeg fik det rigtig dårligt, så det er altså ikke fordi, at den hellige grav er velforvaret bare fordi, man laver yoga et par gange om ugen. Man kan sagtens tumle rundt med en masse lort alligevel. Det var heller ikke yogaen, der fik mig ud af spiseforstyrrelsen eller depressionen, det var der en psykolog der hjalp mig med. Yogaen var en fantastisk støtte undervejs, og min asana praksis var ofte det eneste tidspunkt, hvor jeg ikke mærkede selvhadet, men bare kunne være i min krop, og mærke at jeg også bestod af andet end tanker. I dag hjælper min samlede yoga-praksis mig med at holde kursen, så jeg forhåbentlig ikke kommer derud igen.

    Hvorfor synes du, man skal begynde at gå til yoga?

    Jeg synes man skal begynde at gå til yoga, hvis man har lyst. Der er snart ingen grænser for, hvad vi yogalærere lover, at yoga kan hjælpe med. I den forbindelse synes jeg, man skal huske på at en yogalærer ikke kan erstatte en læge, fysioterapeut, psykolog eller anden behandler. Nogle yogalærere har en behandleruddannelse, og de vil naturligvis kunne råde og vejlede bedre på deres specifikke område. Der ligger forskellig forskning, der viser at visse typer af yoga, meditation og mindfulness har en gavnlig effekt på stress, men fælles for mange af disse studier er, at flere af forsøgspersonerne oplever en forværring af deres symptomer i starten, hvorefter de så får det bedre. Hvis man oplever forværring, er det vigtigt, at man har nogle personer omkring sig, man kan søge støtte hos, og i nogle tilfælde skal man have professionel hjælp til at tackle de ting, der dukker op. Når alt det er sagt, synes jeg ikke man skal være bange for at begynde til yoga. Der findes masser af populære klasser, der primært har fokus på at give kroppen en god workout, hvad enten det er sveddryppende vinyasa eller mere blide former for yoga, for eksempel yin yoga, der strækker og bevæger bindevævet. De mange forskellig typer af yoga og de mange forskellige tilgange der er til yoga gør, at vi i dag kan sige, at yoga er for alle. Men det er ikke sikkert, at alle typer af yoga er for alle.

    Hvor har du taget din uddannelse? Og efteruddannelse?

    Jeg startede med en fitnessuddannelse og tog efterfølgende en 200 timers yogalærer uddannelse gennem Hamsa Yoga. Jeg har suppleret med to restorative uddannelser, den ene gennem Hamsa Yoga og den anden hos Judith Hansson Lasater. Jeg har siden 2013 fulgt Douglas Brooks og studerer yogafilosofi med ham på et årligt sommerseminar. Og derudover deltager jeg på workshops og seminarer med forskellige danske og internationale lærere.

    Hvis du skulle komme med ét godt råd til det moderne menneske, baseret på din viden/erfaring med yoga hvad skulle det så være?

    Bliv bevidst om, at du har en krop, og hvilke dele din krop består af, så du ikke mister kontakten til dine fødder, dit åndedræt, dine ryghvirvler, dine organer eller en hvilken som helst anden del af din krop. Hvis vi lærer at mærke de forskellige dele kroppen består af, kan vi nemmere mærke hvis der er noget der er ude af balance og gøre de nødvendige tiltag for at finde tilbage til en balanceret tilstand.

  • Hvem står bag Inspire Convention? Mit navn er Hanne Bousager Larsen

    Inspire Convention 2015, Hanne

    Af Katja Kunimori Hollnagel

    1. Hvad er Inspire Convention? 

    En konvention med fokus på ny viden, sidste trends og inspiration indenfor bevægelse, sundhed, motion, kost.

    2. Hvad er din rolle, og hvordan er du havnet her?

    Jeg står for programplanlægning og gennemførelse af hele molevitten. Selvfølgelig ikke alene, men sammen med et fantastisk team af engagerede hjælpere og inspirerende undervisere/foredragsholdere fra ind- og udland. I 2011 var vi 800 deltagere og undervisere.

    3. I skriver “Changing public health”, hvad er din egen personlige bevæggrund for at være en del af denne ændring?

    Hele mit arbejdsliv har handlet om sund livsstil, motion, kost og psykologi – det er livslang passion! Jeg holder af at formidle til det enkelte menneske, til grupper eller gennem ledelsesfunktioner. Mit engagement udspringer af, at jeg ønsker at skabe gode oplevelser og inspirere andre mennesker. Mit personlige og professionelle drive er baseret på at kombinere det menneskelige med det kommercielle."

    4. Hvis du drømmer stort, hvad ser du så er resultatet af Inspire Convention?

    Jeg ser gerne at mennesker der arbejder og giver til andre menneskers sundhed forsat ønsker at lade sig inspirere. At vi får et stærkere fokus på forebyggelse og det hele menneske.

    Målet er at skabe en platform og bygge bro mellem fitness, fysioterapi, gymnastik , yoga med alt hvad det måtte indeholde for krop, sjæl og sund livstil.

    Hvad får dig op af sofaen, når energien er lav? 

    At bruge min krop giver mig gode tanker og en dejlig følelse af velvære. Taknemlighed for at min krop fungerer.

    Hvilken træningsform dyrker du mest for tiden?

    Jeg elsker at løbe stille og roligt, lave øvelser der styrker hele kroppen så min krop kan fungere godt i min hverdag. Derudover elsker jeg at meditere, være tæt på vand og reflektere over livet. Her får jeg idéer til at skabe nye oplevelser for andre mennesker, og min familie.

    Så elsker jeg god massage, skønne krops og ansigtsbehandlinger samt mad med kvalitet.:::-)

  • Yin yoga – en stilleleg for voksne

    Kan du huske stilleleg? Den der leg de voksne foreslog sidst på eftermiddagen i børnehaven, til børnefødselsdagen og som jeg kan huske nogle af os børn ønskede i 6. klasse under cover af Byen sover. Ahaa stilhed for en stund.
  • Yoga is the journey of the self, through the self, to the self

    Tal ikke kun om yoga – gør yoga Beskriv ikke kun yoga – vær i yoga - Yoga er ikke kun asana – yoga er dig.
Vores Brands
Følg os på Instagram! @ Yogalovedk

Yoga

Hverdagen kan være travl og stressende, og det kan være svært at få tid til at tage den med ro og få slappet af. Midt i al travlheden kan yogaøvelser være med til at skabe den nødvendige afslapning, som giver mental ro og balance i sindet. 

Når du dyrker yoga, er det vigtigt at have godt yogaudstyr

Her på yogalove.dk kan du læse om de mange forskellige yogatyper, der findes og som kan hjælpe dig til at slappe af og skabe sindsro i en travl hverdag med mange forpligtelser, stress og måske endda bekymringer. Der findes mange forskellige yogatyper, som kan hjælpe dig med at få fornyet energi og overskud. Heriblandt findes hatha yoga, som er den mest udbredte form for yoga. Også hot yoga er populær, da den er bygget hatha yoga. De forskellige yogatyper kan du læse mere om her på yogalove.dk. Når du dyrker yoga, er det vigtigt at have godt yogaudstyr, som hjælper dig med at få den optimale oplevelse af yogatræningen. Hos yogalove.dk anbefaler vi bl.a. vores eco yogamåtte, som er særdeles behagelig at sidde på og som giver dig et godt fodfæste, så du ikke glider. Med en Eco yogamåtte er du sikret en yogamåtte af høj kvalitet, som lever op til de krav, der stilles til yogaudstyr. Også valget af yogatøj har en stor betydning for helhedsoplevelsen. På yogalove.dk har vi et spændende udvalg af smart yogatøj, som både er praktisk og behageligt at have på, når du laver dine yogaøvelser. Herudover har vi også et bredt udvalg af forskelligt yogaudstyr, såsom yogabøger, yogadvd’er, yogablokke, yogatasker, røgelse mm. Yoga kan både udøves i hjemmet eller som holdtræning. Hvis du gerne vil dyrke yoga hjemme hos dig selv, anbefaler vi, at du investerer i yogadvd’er, som giver dig en række yogaøvelser. Øvelserne kan du lave hjemme i stuen eller i et rolig lokale, hvor du kan slappe af og koncentrere dig om og fordybe dig i yogatræningen.  

Yogarejser kan give dig inspiration og forny din viden om yoga og mindfulness

Et andet populært begreb er mindfullness, som efterhånden bliver mere og mere kendt blandt danskerne. Men hvad er mindfulness? Mindfulness handler om meditation, opmærksomhedstræning og mentalt nærvær. Du kan få meget mere at vide om meditation og mindfulness her siden og i vores udvalg af yogabøger og yogadvd’er. Samtidig kan du tage på en såkaldt yogarejse, som kan hjælpe dig med at få en større forståelse af, hvad du opnår ved at dyrke yoga. Yogarejser kan give dig inspiration og forny din viden om yoga og mindfullness. I Danmark findes der mange steder, hvor du kan dyrke yoga. Du har således ikke kun mulighed for at gå til yoga i København og yoga i Århus. Du finder også mange andre yogaspots, som er spredt ud over hele landet. God fornøjelse og hyg dig nu når du er her :)